Ararım seni her yerde...

21 Mart 2014 Cuma

Thevenin Teoremi

Thevenin Teoremini, bir elektrik devresinde gerekli dönüşümler yapıldıktan sonra, devrenin bir gerilim kaynağı ile ona seri bağlı bir direnç ile gösterilmesi şeklinde tanımlayabiliriz. Elde edilen devreye Thevenin Eşdeğeri denir. Burada amaç, karmaşık olan devreyi basitleştirmek ve bu devreyi daha kolay değerlendirebilmektir. 
Thevenin eşdeğer direnci; gerilim kaynakları kısa devre, akım kaynakları ise açık devre yapılarak, eşdeğer gerilim ise çevre akımları, düğüm gerilimleri vb. metodlar yardımıyla bulunabilir. Son olarak bulunan bu değerler kullanılarak Thevenin eşdeğer devresi oluşturulur. Hadi bir örnekle bilgilerimizi pekiştirelim. 

Aşağıdaki devrede R3 direnci üzerinden geçen gerilim ve akımı Thevenin Teoremi ile bulalım.


Şimdi sırasıyla eşdeğer direnç ve gerilimi bulalım. RTH ve UTH bulunurken A-B uçları arasındaki devre elemanı devreden çıkarılır. Ben önceliği RTHa veriyorum siz UTHtan da başlayabilirsiniz. RTH bulunurken gerilim kaynakları kısa, akım kaynakları açık devre yapılır ve seçtiğimiz direncin bağlantı noktalarından (A ve B noktaları) eşdeğer direnç bulunur. Bu aşamada devre şeması aşağıdaki gibi olur.



Görüldüğü üzere R1 ile R2 ve R4 ile R5 dirençleri kendi aralarında paralel bağlıdır. O halde gerekli hesaplamaları yaptıktan sonra bu dirençleri tek bir direnç gibi düşünebilir ve eş değer direncimizi bulabiliriz.


Şimdi de UTH 'ı yani eşdeğer devrenin gerilimini bulalım. 




UAB, UA ve UB gerilimlerinin farkına eşittir. O halde önce bu değerleri bulalım.



            UA ve UB değerlerinin farkını alarak UAB,  diğer bir deyişle UTH gerilimimizi bulmuş olduk. Tabi tüm bu sonuçları bulmuşken akımı es geçmek Georg Simon Ohm' a ayıp olur. 


Geldik sona! Bulduğumuz bu değerleri kullanarak Thevenin eşdeğer devresini oluşturalım.


Unutmadan belirtelim, eşdeğer devrede RTH direnci devreye seri bağlanır. Tabi devreden çıkarttığımız R3 direncini eklemeyi de unutmuyoruz. 
Böylelikle örneğimizin sonuna geldik. Elimden geldiğince sade bir dilde anlatmaya çalıştım, umarım yararlı olmuştur. 

Norton Teoremi konusuna ulaşmak için tıklayınız.

Bu içerikte hata olduğunu düşünüyorsanız "hata bildir" kısmından bildirebilirsiniz.
Bu içeriği belirli "kurallar" çerçevesinde paylaşabilirsinz.

42 yorum:

  1. Allah razı olsun çok güzel anlatmışsınız

    YanıtlaSil
  2. çok teşekkürler harika bir paylaşım olmuş

    YanıtlaSil
  3. Yorumlarınız için çok teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  4. teşekkürler konuyu anlamamda çok etkisi oldu

    YanıtlaSil
  5. Güzel paylaşım teşekkürler

    YanıtlaSil
  6. Elinize sağlık cok guzel anlatmissiniz size ulasabilme şansım var mı acaba

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar, düşünceleriniz için teşekkür ederim. İletişim kısmından bana ulaşabilirsiniz.

      Sil
  7. Valla süper anlatmışsınız

    YanıtlaSil
  8. tesekkur ederım elinize saglık:)

    YanıtlaSil
  9. Bu dc akım için acaba ac akım içinde bilginiz varmı karmaşık sayılarla yapılan j olan

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tabi ki. Bildiğim kadarı ile bir örnek çözümü yapıp ilerleyen zamanlarda yayınlamayı düşünüyorum.

      Sil
  10. Çok güzel anlatmışsınız tebrik ederim

    YanıtlaSil
  11. Hoca anlatmıştı anlamamıştım. Sayenizde sade anlatım biçimiyle anladım. Allah razı olsun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Anlamanıza sevindim, yorumunuz için ayrıca teşekkür ederim.

      Sil
  12. UAB, UA ve UB gerilimlerinin farkına eşittir. O halde önce bu değerleri bulalım.

    Yazıdan sonra Ua ve Ub yi buluyoruz örneğin Ua=ohm×20V dedik sonucu volt bulduk V=I x R bize gerilim veriyor yani ohm ile akim çarpımı gerilim veriyor ya ohm×20V değil oraya ohm×akım olmayacak mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Muammer, buradaki detayı kaçırdığını görüyorum. Devrenin sol kısmı için bir de şöyle düşün.
      Ua gerilim değeri aslında R2 direnci üzerindeki gerilim değeridir.
      R2 üzerindeki gerilim değerini bulmak için önce gerilimi toplam dirence bölerek akımı bulalım. (Reş sol kısımdaki toplam eşdeğer direnç değeri olsun)
      I=U/Reş=20/(5+15)=1A
      Şimdi bulduğumuz akım değerini direnç ile çarpalım. U2=Ua=IxR2=1x15=15V
      Görüldüğü gibi aynı değerleri bulduk. Çözümde bu yaptığımız işlemleri fazla uzatmamak için aynı ifade içerisinde aldım. Anlamadığın kısımları yorum yazarak belirtebilirsin.

      Sil
  13. iyi geceler nadir bey akım kaynakları short circuit gerilim kaynakları da short circuit olmayacak mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Berat, bahsettiğin durum tam tersi olmalı. İlgin ve yorumun için teşekkür ederim.

      Sil
  14. Ben hayatımda bu kadar kaliteli bir anlatım daha görmedim hocam çok teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim Sadık, yararlı olmasını diliyor, ilgi ve yorumun için teşekkür ediyorum.

      Sil
  15. Yanıtlar
    1. Yararlı olması dileğiyle teşekkür ediyorum.

      Sil
  16. Anlatımınız mükemmel olmuş, henüz diğer içeriklerinize bakmadan sayfanızı yer işaretlerime ekledim sık sık göz atacağım ellerinize kollarınıza sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yararlı olması dileğiyle teşekkür ediyorum.

      Sil
  17. Mukemmel bir anlatış biçimi sade ve öz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yararlı olması dileğiyle.

      Sil
    2. sizlere soru göndere bilir miyim

      Sil
    3. Merhaba Özcan, açıkçası bloğa bile pek vakit ayıramıyorum ama gönderebilirsin tabi vakit buldukça bakmaya çalışırım.

      Sil
  18. Ith akımını direk yazmadan önce thevenin eşdeğer devresinin şemasını koysaydın öğrenciler akımın hesaplamasını daha iyi kavraradı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, bu görüşnüzü değerlendireceğim. Teşekkürler.

      Sil
  19. gerilim kaynağını neden kısa devre yapıyoruz ve açık devre neden yapıyoruz açıklayabilirmisiniz

    YanıtlaSil
  20. hocam benim bir sorum vardı 3 gündür çözemiyorum bana yardımcı olabilir misiniz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sorun duruyor mu hala :) Gecikme için kusura bakmayın.

      Sil